Glad för recension i Norra Skåne

15 september 2021

Äntligen!
Det känns passande att utbrista efter att ha läst Karin Alfredssons En rysk gentleman (Brombergs). Här är nämligen läkaren Ellen Elg, huvudperson i fem tidigare kriminalromaner, tillbaka efter tio år.

Och hon är minst lika intressant att följa nu även om hon inte längre reser jorden runt som läkare i utsatta områden utan är fast förankrad inom hemsjukvården i Stockholm. På hemmaplan tampas hon med sin längtan ut, med en mamma som blir allt mer dement och med en syster som verkar spårlöst försvunnen. Parallellt får vi följa en svenska som under namnet Masjenka har lämnat Sverige för att börja ett nytt liv tillsammans med läkaren Oleg i Sankt Petersburg. Masjenka har mycket i sitt gamla liv hon vill glömma och Oleg verkar vara charmig, romantisk och generös om än väl kontrollerande...

Sakta men säkert rör sig Ellen och Masjenka mot varandra i en historia som lyckas berätta om svensk hemsjukvård, korruption, växande kvinnohat i sociala medier och växande kvinnoförtryck i ett allt mer konservativt Ryssland på en och samma gång utan att det blir för mycket. Insprängt mellan de berättande kapitlen finns äkta och förskräckande citat från så väl Putin som svenska internetforum - alla med udden riktade mot feminism och ett arbete för ett jämlikare samhälle. Skrämmande är bara förnamnet.

Karin Alfredsson kan konsten att berätta en historia utan att dra ut på den, att skildra brottslighet som inte nödvändigtvis är blodig men minst lika skrämmande. En glädjande återkomst som sagt och jag hoppas att det inte dröjer tio år till nästa Ellen Elg-bok.

Gunilla Wedding