Klockan 21:37

En båt ligger för ankar i en polsk hamn. Den har extra bevakning men är trots det alldeles nerkladdad av rödfärg. I skydd av mörkret klättrar en ung man ombord, en ung man med ett uppdrag.

En ung polsk kvinna är gravid, en graviditet som kan ödelägga hennes liv. Allt mer desperat provar hon magsårsmedicin och hopp från höga höjder. Hur blir man av med ett oönskat barn i ett land där abort är förbjudet?

En ung man ser Polens framtid i den katolska tron och familjen. Han finner mening med sitt liv genom att motarbeta moderna strömningar i samhället och han är beredd att ta till allt mer drastiska metoder.

I skuggorna verkar en man som fotograferar dem han finner omoraliska och lämnar ut dem på internet. Han gör även betydligt värre saker än så men ser till att alltid hålla sig osynlig. Det finns så många villiga att göra grovjobbet.

Samtidigt stävar skeppet Aurora mot en polsk hamn. Ombord finns en holländsk organisation som genomför aborter på internationellt vatten. Det som för en person är ett ljus i mörkret är för en annan en provokation som inte kan tolereras.

Kvinnoläkaren Ellen Elg är mammaledig med sitt andra barn, men när hon får en förfrågan att följa med båten till Polen i två veckor kan hon inte tacka nej.

"Kritiken mot den kyrkliga, konservativa retoriken och makten är stark: det är främst kvinnor som far illa när religion blir politik och så är det väl över hela världen. Alfredsson är skarpt kritisk som sagt, men lyckas också skapa en utmärkt spänningshistoria på många plan."
Katarina Gregersdotter, Västerbottens Folkblad

"Alla Alfredssons Ellen Elg-deckare handlar om kvinnoförtryck. Klockan 21.37 är hjärtskärande läsning - framför allt de delar som utspelar sig i Polen - och Alfredsson är en sparsmakad och duktig berättare. Deckarmässigt är det lite tunt, men vissa av personporträtten stannar kvar långt efter att läsningen är avslutad."
Bibliotekstjänst

"Som vanligt har författaren gjort en förträfflig research och hon knyter elegant ihop vår situation för 40 år sedan med det rådande läget i Polen i dag. Det blir både upplysande, upprörande och skrämmande.
Hennes förövare är människor med en annan logik, men inte nödvändigtvis mer onda än vi andra. Det är välgörande, verkligheten som romanen bygger på är eländig nog ändå."
Betyg:     
Liv Beckström, Kommunalarbetaren

"Den lilla familjens våndor beskrivs med ömsinthet och förståelse, och läsarna får en inblick i den polska vardagen. Beskrivningen av Ellen Elgs egen vardag med småbarn och blöjbyten blir kanske väl detaljerad. Men den som vill ha ett hum om hur en vanlig familj i Polen lever har hittat sin bok i Karin Alfredssons lättlästa och kritikerrosade Klockan 21.37."
Gunilla LindbergBulletinen

"En idéroman inbjuder till samtal och eget funderande. Skickligt iscensätter Karin Alfredsson också detta genom att inte förklara allt. Hon mystifierar i en uppenbar avsikt. Den som läser boken ska ha samtalspartners i bokens personer. Vilka är de egentligen? Vad vill de och varför - och hur blir deras liv efter boken?"
Dag SandahlÖstran 

"Hon har bra på fötterna i ämnen och länder som hon skriver om. Väl påläst, med bakgrund och klart sammanhang för att så driva kampen för kvinnors ställning - välformulerat och roligt!" 
Karin LentzSkånska Dagbladet

"De genuint starka partierna i boken är de vardagliga: skildringarna av den polska familj vars medlemmar får stå för skilda synsätt och inställningar, bilderna av de svenska huvudpersonerna förr och nu. I de här styckena är "Klockan 21:37" en välskriven, stark och övertygande debattroman. Men läs den just som en idéroman och inte som en thriller."
John-Henri Holmberg, Sydsvenskan

"Två världar. Delade känslor. Alfredsson är påläst och skildringen av Polen som en konservativ, katolsk och världsfrånvänd bubbla är engagerande. Men så fort huvudpersonen Ellen Elg får lite plats blir det mest amningsbehåar och babykräk."
Tobias Rosvall, sportredaktör, Expressen

"Romanen är inte direkt en kriminalroman, även om dramaturgin är åt det hållet. Den är inte heller en anklagelseakt mot religiös enfald. Den är nog både och, skulle jag vilja säga. Och det är väldigt bra."
Anders Wennberg, GD.se 

"Det här är Karin Alfredssons tredje bok om läkaren Ellen Elg, och det är hennes bästa. Liksom i de tidigare romanerna handlar det om kvinnors utsatthet och om kvinnoförtryck, denna gång om förbjudna aborter i Polen...// Det är många spår att följa, men Karin Alfredsson knyter ihop säcken på slutet så att alla bitar faller på plats."
Qia Rindewall, Journalisten

"Spänningsroman som förenar spänning och patos på ett alldeles förträffligt sätt."
Katarina Wennstam rekommenderar "Klockan 21:37" till justitieminister Beatrice Ask.



 



"Skepparen förstår att det kan bli bråk när Aurora når sitt mål, men det är själva avsikten. Det förseglade plåtskåpet innehåller sprängstoff."




"Agata är framme och genar över den nötta gräsmattan. Höghuset är nymålat med ett geometriskt mönster i olika starka gula färger."




"Hon går ner i tunneln under infartsleden. Där är det fuktigt och kallt. Betongväggarna är täckta med röd och svart sprayfärg."